Otwierasz firmę, i nieważne czy jest to handel, usługi czy może jesteś wolnym strzelcem jak ja. Pierwsze kroki masz za sobą. Zrobiłeś analizę rynku, napisałeś biznesplan, znalazłeś swoją niszę, odwiedziłeś wszystkie urzędy i…? Co robisz w celu pozyskania klienta? Kierujesz się w stronę komputera, bo jak nie ma cię w sieci, to co sobie pomyślą twoi przyszli klienci. Jak oni znajdą twoją firmę? Jak nie masz strony internetowej, fan page na portalach społecznościowych itp. Twoja firma w internecie być musi!
Masz rację! I nie masz racji…
Brzmi dziwnie, ale zaraz ci wytłumaczę czemu. Z jednej strony warto inwestować swój czas i pieniądze w działania polegające na promowaniu swojej firmy w internecie a z drugiej strony nie zawsze jest to konieczne.
Być czy nie być w internecie.
Załóżmy hipotetyczną sytuację. Założyłeś firmę, np. myjnie samochodową. Ile razy szukałeś takiej firmy w internecie? Szczerze mówiąc ja nigdy nie szukałem, za to wiele razy skorzystałem z ulotki za szybą. Oczywiście, aby przyciągnąć klientów, warto aby twoja firma zaistniała w internecie, choćby po to aby każdy mógł sobie sprawdzić godziny otwarcia, twoją szczegółową ofertę czy dać możliwość twoim klientom zarezerwować wizytę przez internet. W takim przypadku – firma w internecie – to wartość dodana. Nie niezbędna – w celu pozyskania klientów. Raczej w celu udogodnienia im korzystania z usług.
Teraz rozważmy inną sytuację, również hipoteczną. Doskonale władasz językiem np. rosyjskim. Chcesz zacząć pracować jako tłumacz. W tym przypadku ulotki za wycieraczką w samochodzie nie pomogą. Wydasz sporo pieniędzy na druk ulotek. Jeszcze więcej włożysz pracy na ich rozniesienie a odzew będzie mizerny. O ile w ogóle będzie.
Gdybym szukał tłumacza języka rosyjskiego, włączyłbym komputer lub telefon aby znaleźć firmę w internecie.
Przytoczyłem ci dwa przykłady. Myślę, że zauważyłeś różnicę i będziesz potrafił ocenić czy twoja firma w internecie musi zaistnieć na starcie czy możesz odłożyć w czasie inwestycję. Nie ulega wątpliwości, że firma w internecie – to inwestycja. Inwestujesz swój czas i pieniądze, i na pewno będziesz oczekiwał zwrotu.
Ciąg dalszy nastąpi…
W następnej części z cyklu „firma w internecie”, dowiesz się gdzie stawiać pierwsze kroki i co jest niezbędne na samym początku aby zaistnieć w cyfrowym świecie.
Oczywiście, proszę o traktowanie mojego poradnika jako kierunkowskaz. Każda działalność gospodarcza jest inna, i trzeba skroić niejako na miarę plan działania. Pamiętaj! Nie ma uniwersalnego schematu, który sprawdzi się dla każdej firmy w internecie.